Ana Torfs in het Pori Art Museum
  • Ana Torfs
Ana Torfs in het Pori Art Museum
22 september 2017 tot 25 februari 2018
Pori Art Museum, Finland

© Ana Torfs

ANA TORFS – FIGMENTS & FRAGMENTS

Voor haar eerste solo-expositie in de noordse landen brengt de Belgische beeldend kunstenares Ana Torfs twee grote installaties samen: The Parrot & the Nightingale, a Phantasmagoria (2014) en Legend (2009). Toast, een iconische foto die Torfs maakte in 2003, fungeert als verbinding tussen de twee installaties. De tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door het Fins Cultureel Instituut voor de Benelux.

 

Opening van de tentoonstelling op vrijdag 22 september om 18.00 uur.

 

Sinds de vroege jaren negentig werkt Ana Torfs aan een uniek en uitgesproken visueel oeuvre, waarin ze fundamentele vragen over voorstelling en de narratieve structuren daarvan aan de orde stelt. Centraal in haar werk staan de relatie en spanning tussen tekst en beeld, net als de daaraan gerelateerde processen van visualisatie, interpretatie, perceptie, manipulatie en vertaling. Torfs verwerkt versnipperde fragmenten uit onze culturele en politieke geschiedenis tot actuele en authentieke observaties. Vaak vormen literaire teksten en historische documenten het uitgangspunt van haar werk. Deze materiële overblijfselen verwerkt ze tot minutieus samengestelde installaties vol ruimtelijke zinspelingen, waarbij ze gebruikmaakt van verschillende reproduceerbare media zoals dia’s, geluid, fotografie, film en video, maar ook wandtapijten en media.

The Parrot & the Nightingale, a Phantasmagoria is gebaseerd op het dagboek dat Christoffel Columbus bijhield op zijn eerste reis naar Amerika. Aangezien het originele dagboek verloren is gegaan, is de Spaanse transcriptie van Bartholomé de las Casas uit de jaren dertig van de zestiende eeuw de bron die het dichtst bij het origineel ligt. Torfs is al lange tijd gefascineerd door het scheepsdagboek van Columbus. Het eerste wat haar opviel toen ze het las, was de voortdurende herhaling van woorden als ‘boom’, ‘oversteek’, ‘geloof’, ‘nachtegaal’, ‘handel’, ‘gevaar’, ‘verwondering’, ‘naakt’ en ‘wapen’. Het woord dat na ‘goud’ het meest voorkwam was ‘teken’: tekens die ontcijferd en vertaald moesten worden. Op zee is elk stukje drijfhout, elke vogel of vis een teken dat de kust nabij is, en als Columbus en zijn bemanning uiteindelijk aanmeren in ‘India’, zien ze overal tekenen van de aanwezigheid van goud en zilver. Op drie beeldschermen zien we een gebarentolk die in ASL (Amerikaanse gebarentaal) zorgvuldig geselecteerde passages uit het dagboek voorleest, terwijl drie Engelstalige tolken, ieder gespecialiseerd in een andere gebarentaal, elkaar in willekeurige volgorde afwisselen en de gebarentaal omzetten in gesproken Engels. Op het einde blijven nog slechts echo’s over van de oorspronkelijke tekst. Intussen ziet de kijker zwart-wit-projecties van een tropisch regenwoud die langzaam oplossen.

Voor haar fotoserie Legend reisde Torfs naar La Gomera, het op één na kleinste eiland van de Canarische Eilanden. Negen ingelijste foto’s gaan elk vergezeld van vijf gegraveerde metalen plaatjes met uiteenlopende informatie over de eilandengroep. De titel van het werk verwijst niet alleen naar een mythisch verhaal, een relaas waarvan de waarheid niet met documenten gestaafd kan worden, maar ook naar de legenda van symbolen op kaarten en de verklarende bijschriften bij illustraties. De foto’s doen denken aan een blik door een telescoop. De teksten op de metalen plaatjes vermelden historische, politieke en economische feiten, maar ook legendes uit mythische vertellingen. In de Griekse mythologie worden de Canarische Eilanden beschouwd als het Elysium: de valleien op de westrand van de aarde, waar de door de Goden uitverkorenen hun aardse zorgen voorgoed konden vergeten. Vanaf La Gomera vertrok Columbus op zijn zoektocht naar een nieuwe zeeweg naar India. Toch is de geschiedenis van de Canarische Eilanden er ook een van onderdrukking van de oorspronkelijke bevolking, van emigratiegolven en van terreur tijdens de dictatuur van Franco. Met elke ‘legende’ wordt een nieuw verhaal, een nieuwe geschiedenis in het landschap gegraveerd, waardoor de waarneming ervan verandert. Het web van associaties schept een gelaagd beeld dat ondanks of juist vanwege die veelheid aan informatie niet scherpgesteld kan worden.

Voor deze tentoonstelling maakte Torfs in samenwerking met grafisch ontwerper Jurgen Persijn een tweezijdige poster.

Ana Torfs, geboren in 1963, woont en werkt in Brussel. Ze exposeerde solo in, onder meer, het Centro de Arte Moderna, Gulbenkian, Lissabon (2016), het WIELS Centrum voor Hedendaagse Kunst, Brussel (2014), de Generali Foundation, Wenen (2010), de K21 Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Düsseldorf (2010), het Sprengel Museum, Hannover (2008), het Argos Centrum voor Kunst en Media, Brussel (2007), de daadgalerie, Berlijn (2006), het GAK-Gesellschaft für Aktuelle Kunst, Bremen (2006) en Bozar, Brussel (2000). Daarnaast ontwikkelde ze in 2004 een webproject voor de Dia Art Foundation in New York. Ana Torfs nam ook deel aan vele internationale groepsexposities, waaronder Contour Biennial 8, Mechelen (2017), Parasophia, Kyoto (2015), 1st International Biennial of Cartagena de Indias (2014), Sharjah Biennial 11 (2013), Manifesta 9, Genk (2012), Montreal Biennial 2 (2000), en Lyon Biennial 3 (1995).

Haar werk was ook te zien in meerdere groepsexposities in kunstcentra als het Museum of Contemporary Art in Chicago, het Australian Centre for Contemporary Art in Melbourne, het Museu de Arte Moderna in Rio de Janeiro, het National Museum of Modern Art in Tokio, het Museion in Bolzano, het Fotomuseum in Winterthur, en de Mucsarnok Kunsthalle in Boedapest.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

OkraPlayground1 by Katariina Salmi 828x555
Muziek

TelepART: Okra Playground

20–24 februari 2018
België
Elektrofolkgroep Okra Playground begint in februari aan een tournee door Europa en geeft maar liefst vijf concerten in België. De band ontstond in 2010 uit het verlangen om een frisse, hedendaagse draai te geven aan Finse volksmuziek.
country_path_conversation_image_stanislav_dobak 828x555
Dance

TelepART: Veli Lehtovaara

22 februari–3 maart 2018
Zodiak, Helsinki, Finland
Danser en choreograaf Veli Lehtovaara brengt zijn laatste werk Peltotiekeskustelu/Conversations van Brussel naar Helsinki, waar het van eind februari tot begin maart wordt opgevoerd in het Zodiak – Center for New Dance in de Cable Factory. In de voorstelling communiceren drie dansers met elkaar en het publiek over evolutie, natuurlijke ontwikkeling en verandering.
Eyes_Wild_Open_828x555

Eyes Wild Open

Van 22 februari tot 22 april
Botanique, Brussel
Voor de eerste keer ooit brengt de fototentoonstelling Eyes Wild Open 70 jaar fotografie bijeen in een unieke scenografie. Bijzondere oude fotokunst, nieuw werk, projecties, teksten en zeldzame boeken van 30 fotografen uit 17 landen, tentoongesteld in het gerenommeerde kunstencentrum Botanique in Brussel. Een van de deelnemende fotografen is de Finse kunstenares Arja Hyytiäinen.
Doble_Mandoble_828x555_Credit_Hubert_Braxmaier
Circus

TelepART: Doble Mandoble

10, 12 &13 maart 2018
STOA, Kanneltalo & Vernissa, Finland
Het Belgische circusgezelschap Doble Mandoble staat van 10 tot 18 maart 2018 vier keer op het Bravo! International Festival for Young Audiences met de voorstelling Mi Otro Yo, waarin het duo een uur lang bewegingstheater, acrobatiek, objectmanipulatie en komisch goochelen combineert tot een spetterend geheel. De tiende editie van Bravo! vindt plaats in verschillende cultuurpodia in en rond Helsinki en biedt een breed scala aan internationale theaterproducties voor de jeugd.

Fins Cultureel Instituut voor de Benelux
Boomstraat 14/3
1000 Brussel
België

Ontvang onze nieuwsbrief