Ana Torfs in het Pori Art Museum
  • Ana Torfs
Ana Torfs in het Pori Art Museum
22 september 2017 tot 25 februari 2018
Pori Art Museum, Finland

© Ana Torfs

ANA TORFS – FIGMENTS & FRAGMENTS

Voor haar eerste solo-expositie in de noordse landen brengt de Belgische beeldend kunstenares Ana Torfs twee grote installaties samen: The Parrot & the Nightingale, a Phantasmagoria (2014) en Legend (2009). Toast, een iconische foto die Torfs maakte in 2003, fungeert als verbinding tussen de twee installaties. De tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door het Fins Cultureel Instituut voor de Benelux.

 

Opening van de tentoonstelling op vrijdag 22 september om 18.00 uur.

 

Sinds de vroege jaren negentig werkt Ana Torfs aan een uniek en uitgesproken visueel oeuvre, waarin ze fundamentele vragen over voorstelling en de narratieve structuren daarvan aan de orde stelt. Centraal in haar werk staan de relatie en spanning tussen tekst en beeld, net als de daaraan gerelateerde processen van visualisatie, interpretatie, perceptie, manipulatie en vertaling. Torfs verwerkt versnipperde fragmenten uit onze culturele en politieke geschiedenis tot actuele en authentieke observaties. Vaak vormen literaire teksten en historische documenten het uitgangspunt van haar werk. Deze materiële overblijfselen verwerkt ze tot minutieus samengestelde installaties vol ruimtelijke zinspelingen, waarbij ze gebruikmaakt van verschillende reproduceerbare media zoals dia’s, geluid, fotografie, film en video, maar ook wandtapijten en media.

The Parrot & the Nightingale, a Phantasmagoria is gebaseerd op het dagboek dat Christoffel Columbus bijhield op zijn eerste reis naar Amerika. Aangezien het originele dagboek verloren is gegaan, is de Spaanse transcriptie van Bartholomé de las Casas uit de jaren dertig van de zestiende eeuw de bron die het dichtst bij het origineel ligt. Torfs is al lange tijd gefascineerd door het scheepsdagboek van Columbus. Het eerste wat haar opviel toen ze het las, was de voortdurende herhaling van woorden als ‘boom’, ‘oversteek’, ‘geloof’, ‘nachtegaal’, ‘handel’, ‘gevaar’, ‘verwondering’, ‘naakt’ en ‘wapen’. Het woord dat na ‘goud’ het meest voorkwam was ‘teken’: tekens die ontcijferd en vertaald moesten worden. Op zee is elk stukje drijfhout, elke vogel of vis een teken dat de kust nabij is, en als Columbus en zijn bemanning uiteindelijk aanmeren in ‘India’, zien ze overal tekenen van de aanwezigheid van goud en zilver. Op drie beeldschermen zien we een gebarentolk die in ASL (Amerikaanse gebarentaal) zorgvuldig geselecteerde passages uit het dagboek voorleest, terwijl drie Engelstalige tolken, ieder gespecialiseerd in een andere gebarentaal, elkaar in willekeurige volgorde afwisselen en de gebarentaal omzetten in gesproken Engels. Op het einde blijven nog slechts echo’s over van de oorspronkelijke tekst. Intussen ziet de kijker zwart-wit-projecties van een tropisch regenwoud die langzaam oplossen.

Voor haar fotoserie Legend reisde Torfs naar La Gomera, het op één na kleinste eiland van de Canarische Eilanden. Negen ingelijste foto’s gaan elk vergezeld van vijf gegraveerde metalen plaatjes met uiteenlopende informatie over de eilandengroep. De titel van het werk verwijst niet alleen naar een mythisch verhaal, een relaas waarvan de waarheid niet met documenten gestaafd kan worden, maar ook naar de legenda van symbolen op kaarten en de verklarende bijschriften bij illustraties. De foto’s doen denken aan een blik door een telescoop. De teksten op de metalen plaatjes vermelden historische, politieke en economische feiten, maar ook legendes uit mythische vertellingen. In de Griekse mythologie worden de Canarische Eilanden beschouwd als het Elysium: de valleien op de westrand van de aarde, waar de door de Goden uitverkorenen hun aardse zorgen voorgoed konden vergeten. Vanaf La Gomera vertrok Columbus op zijn zoektocht naar een nieuwe zeeweg naar India. Toch is de geschiedenis van de Canarische Eilanden er ook een van onderdrukking van de oorspronkelijke bevolking, van emigratiegolven en van terreur tijdens de dictatuur van Franco. Met elke ‘legende’ wordt een nieuw verhaal, een nieuwe geschiedenis in het landschap gegraveerd, waardoor de waarneming ervan verandert. Het web van associaties schept een gelaagd beeld dat ondanks of juist vanwege die veelheid aan informatie niet scherpgesteld kan worden.

Voor deze tentoonstelling maakte Torfs in samenwerking met grafisch ontwerper Jurgen Persijn een tweezijdige poster.

Ana Torfs, geboren in 1963, woont en werkt in Brussel. Ze exposeerde solo in, onder meer, het Centro de Arte Moderna, Gulbenkian, Lissabon (2016), het WIELS Centrum voor Hedendaagse Kunst, Brussel (2014), de Generali Foundation, Wenen (2010), de K21 Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Düsseldorf (2010), het Sprengel Museum, Hannover (2008), het Argos Centrum voor Kunst en Media, Brussel (2007), de daadgalerie, Berlijn (2006), het GAK-Gesellschaft für Aktuelle Kunst, Bremen (2006) en Bozar, Brussel (2000). Daarnaast ontwikkelde ze in 2004 een webproject voor de Dia Art Foundation in New York. Ana Torfs nam ook deel aan vele internationale groepsexposities, waaronder Contour Biennial 8, Mechelen (2017), Parasophia, Kyoto (2015), 1st International Biennial of Cartagena de Indias (2014), Sharjah Biennial 11 (2013), Manifesta 9, Genk (2012), Montreal Biennial 2 (2000), en Lyon Biennial 3 (1995).

Haar werk was ook te zien in meerdere groepsexposities in kunstcentra als het Museum of Contemporary Art in Chicago, het Australian Centre for Contemporary Art in Melbourne, het Museu de Arte Moderna in Rio de Janeiro, het National Museum of Modern Art in Tokio, het Museion in Bolzano, het Fotomuseum in Winterthur, en de Mucsarnok Kunsthalle in Boedapest.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

sonjajokiniemi_blab_ennakko1_c_tomas_uyttendaele2017
Dance

TelepART: Sonja Jokiniemi

23 november 2017
Next festival, Kortrijk, België
Sonja Jokiniemi’s nieuwe voorstelling Blab is opgebouwd rond het concept van gebrabbel: de associatieve, wellicht betekenisloze, soms spontane, plompe, onbewuste vorm van spreken. Met haar nieuwe werk zet Jokiniemi haar onderzoek voort naar de chaotische ervaring van de wereld en het ontstaan van betekenis. De onderliggende gedachte van de voorstelling is gebaseerd op taalkundige ondefinieerbaarheid, zintuiglijkheid, verlangens en reflexen; het gebied waar het menselijke en het niet-menselijke elkaar overlappen. Verschillende lichamen gebruiken elkaar voor verlenging, parallelle verbindingen en uitbreidingen. De essentie van Blab is het resultaat van de samenwerking en verhouding tussen de elementen van de voorstelling. Blab is een hybride, een mengeling van schilderen, beeldhouwen en choreografie. Het is een poging te ontsnappen aan de wereld van categorieën en bewustzijn en die te verruilen voor het onbekende, voor verenigingen van mens en voorwerp, voor beelden en rituelen van verlangen. Het onbekende manifesteert zich in een steeds veranderende sculptuur, waarvan de essentie het terrein van het onderbewustzijn in kaart brengt.
carita savolainen, Unknown Woods (She was here), pencil on paper, veil, 110cm x 150cm, 2017 a - Copie
Multidisciplinaire

Carita Savolainen in de Finse ambassade

30 november 2017
Het Finse ambassade, Brussel, België
In december, ter ere van 100 jaar onafhankelijk Finland, stelt de Finse ambassade in Brussel het project Passing on Looks van de Finse kunstenares Carita Savolainen tentoon. Het project heeft de vorm van een statusrapport, dat laat zien hoe het beeld van Finland in een andere Europese cultuur, namelijk de Belgische, zich heeft ontwikkeld, en vice versa: hoe het Finse beeld van een buitenlandse cultuur – de Belgische – is veranderd. Het project verbindt beeld en tekst met geluid en beweging, om zo een scala aan gewaarwordingen te creëren.
Leuven 828x555

Leuven Internationaal Kortfilmfestival

2-9 december 2017
STUK Kunstencentrum
De kroon op de honderdste verjaardag van Finland: Finse kortfilm in de spotlights op Kortfilmfestival Leuven van 2-9 december Tijdens de 23ste editie van het festival staan twee compilaties van Finse kortfilms op het programma, die laten zien wat Finse kortfilmmakers te bieden hebben op het gebied van spanning, humor en animatie.
Hamish_still_photo_828x555
Multidisciplinaire

Tentoonstelling Eeva-Mari Haikala in galerie V/MSP

7 oktober - 16 december 2017 Donderdag 14-19 uur, vrijdag en zaterdag 13-18 uur
Tulpstraat 35, 1050 Brussel

Fins Cultureel Instituut voor de Benelux
Boomstraat 14/3
1000 Brussel
België

Ontvang onze nieuwsbrief