Finse leesdramafestival: 100 Baisers de Finlande

Design: Nele Wellens

Ter ere van honderd jaar Finse onafhankelijkheid brengt het Fins Cultureel Instituut voor de Benelux dit voorjaar nieuwe Finse toneelliteratuur onder de aandacht. In samenwerking met Le Magasin d’Écriture Théâtrale vindt op 29 en 30 maart het Finse leesdramafestival 100 Baisers de Finlande (‘100 Kussen uit Finland’) plaats in theater Comédie Claude Volter in Brussel.

Op het programma staan vier pas in het Frans vertaalde werken van toonaangevende Finse toneelschrijvers. Puputyttö van Saara Turunen neemt op humoristische wijze de rol van vrouwen in een patriarchale samenleving onder de loep. Fundamentalisti van Juha Jokela bijt zich vast in de zoektocht naar de waarheid en de confrontatie met de ander, en plaats de nodige vraagtekens bij de waarden die het fundament van ons dagelijks leven vormen. Rakkaudesta minuun van Anna Krogerus is een fijnzinnig verhaal over een uiteenvallend gezin, vervreemding en onverenigbaarheid, verteld vanuit het perspectief van een kind. Tyttö tuli! van Otso Kautto vertelt over de band tussen een vader en zijn dochter en zijn verwarring wanneer het meisje een vrouw wordt.

Het evenement staat onder leiding van regisseur en toneelschrijver Jean-Claude Idée, die de afgelopen veertig jaar meer dan honderd toneelstukken regisseerde.

Het Instituut streeft naar een grotere bekendheid in de Benelux van Fins hedendaags drama, en dan met name van vertaalde toneelteksten. De samenwerking tussen het Fins Cultureel Instituut voor de Benelux en Le Magasin d’Écriture Théâtrale begon al enkele jaren geleden. De Finse samenwerkingspartners van dit project zijn Nordic Drama Corner Oy en TINFO Theatre Info Finland. Het evenement wordt eveneens gesteund door de Finse ambassade in België.

Woensdag 29 maart

19.00 uur LA PETITE LAPINE
Saara Turunen

21.00 FONDAMENTALISTE
Juha Jokela

Donderdag 30 maart

19.00 uur PAR AMOUR PROPRE
Anna Krogerus

21.00 uur C’EST UNE FILLE
Otso Kautto

De toegang is gratis, maar reserveren is gewenst.

Comédie Volter : +32 (0) 2 762 09 63 – reservation@comedievolter.be

Magasin d’Ecriture Théâtrale : +32 (0) 2 539 15 71 – metasbl@yahoo.fr

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

  • Anssi Pulkkinens kunstwerk van brokstukken Syrisch huis voor het eerst tentoongesteld in Brussel

    In opdracht van het Fins Cultureel Instituut voor de Benelux maakte beeldend kunstenaar Anssi Pulkkinen een werk rond thuisloosheid. Van 22 juni tot en met 6 juli wordt dit werk tentoongesteld in BOZAR in Brussel. Na Brussel reist de 13,5 meter lange installatie, opgebouwd uit het puin van een verwoest Syrisch huis, verder door de Benelux, Scandinavië en Finland. Het kunstwerk is onderdeel van het grote project Mobile Home 2017 van de Finse cultuur- en wetenschapsinstituten.

    Het Fins Cultureel Instituut voor de Benelux presenteert van 22 juni tot en met 6 juli het kunstwerk Street View (Reassembled) in Brussel. Het werk, met als thema ‘thuisloosheid’, werd in opdracht van het Instituut gemaakt door beeldend kunstenaar Anssi Pulkkinen in het kader van Mobile Home 2017, een gezamenlijk project van de Finse cultuur- en wetenschapsinstituten. Street View (Reassembled) bestaat uit de brokstukken van een door bombardementen verwoest Syrisch huis, verwerkt tot een installatie die als een tijdelijk straatbeeld door Europese steden trekt. De eerste tentoonstelling van het werk vindt plaats in BOZAR, met meer dan een miljoen bezoekers per jaar een van de belangrijkste kunstencentra van Europa.

    De brokstukken werden in mei in een zeecontainer van Syrië naar Europa verscheept in samenwerking met de Fins-Syrische Vriendschapsvereniging. De installatie is opgesteld op de aanhanger van een vrachtwagen en trekt in de zomer langs verschillende tentoonstellingslocaties in de Benelux, Scandinavië en Finland. In Finland zal het werk van 13 tot en met 17 september 2017 voor het eerst te zien zijn op woonbeurs Habitare in het Helsinki Expo & Convention Centre. Thema van de grootste Finse beurs voor meubels, design en interieur is dit jaar ‘het huis van de toekomst’.

    Pulkkinens werk zet de toeschouwer aan het denken over oorlog en het verlies van thuis, over publiek en privé, over de werkelijkheid en de weergave daarvan. ‘Een verwoest gebouw is altijd eveneens een teken van innerlijke verwoesting. Van een mensenleven met een verleden en een toekomst,’ vertelt Pulkkinen over zijn werk. ‘Met mijn werk wil ik de aandacht niet alleen vestigen op het leed van de slachtoffers in de werkelijkheid om ons heen, maar ook op onze eigen rol als toeschouwer.’ Anssi Pulkkinen (1982) is momenteel promovendus aan de faculteit voor beeldende kunst van de University of Arts in Helsinki en daarnaast bezig aan de laatste fase van zijn opleiding tot regisseur aan de Aalto University. Zijn werk was eerder onder meer te zien in museum voor hedendaagse kunst Kiasma en op het Mänttä Art Festival in Finland.

    De vele lagen van Street View (Reassembled) worden belicht op diverse discussiebijeenkomsten, en tevens in de in de herfst van 2017 te verschijnen essaybundel Home (Reassembled), uitgegeven door de Nederlandse kunstboekenuitgeverij Jap Sam Books. Uitgangspunt voor de essays zijn de verschillende interpretaties van Pulkkinens werk. De bijdragen zijn afkomstig van een internationaal gezelschap van schrijvers uit de hedendaagse kunst, architectuur en Midden-Oostenstudies, onder wie de Syrische architecte en schrijfster Marwa al-Sabouni en islamdeskundige en professor Jaakko Hämeen-Anttila.

    Het kunstproject van het Fins Cultureel Instituut voor de Benelux is onderdeel van het overkoepelende project Mobile Home 2017 van de Finse instituten in Parijs, de Benelux, Berlijn en Londen. Thema van dit gezamenlijke project – het grootste samenwerkingsproject in de geschiedenis van de culturele instituten – is thuis en wonen in al zijn verschijningsvormen en betekenissen. In meerdere Europese steden presenteert het project verschillende opvattingen en ideeën over wonen, dakloosheid en thuis uit de honderdjarige geschiedenis van onafhankelijk Finland.

    Mobile Home 2017 maakt deel uit van het programma SuomiFinland 100, dat dit jaar de honderdste verjaardag van onafhankelijk Finland viert. Het project kwam tot stand met steun van het Finse ministerie van Onderwijs en Cultuur en het Arts Promotion Centre Finland. Street View (Reassembled) werd uitgevoerd in opdracht van het Fins Cultureel Instituut voor de Benelux, met steun van de Saastamoinen Foundation, Habitare en de Verbeke Foundation.

     

    Meer informatie over het project: directeur van het Fins Cultureel Instituut voor de Benelux Aleksi Malmberg, tel. +32 (0)475 764332, aleksi.malmberg@finncult.be

    Tytti Siukonen, projectmanager Mobile Home, tel. +33 7 71 43 54 56, tytti.siukonen@institut-finlandais.asso.fr

     

    Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter
  • Mobile Home(less): de brokstukken van een Syrisch huis in Europa

    Er wordt hard gewerkt aan het project Mobile Home(less) van het Fins Cultureel Instituut voor de Benelux: beeldhouwer Anssi Pulkkinen is begonnen met de opbouw van Street View (Reassembled) in België. Dit kunstwerk brengt de brokstukken van een in de oorlog verwoest Syrisch huis van de nieuwsbeelden naar onze dagelijkse realiteit. In mei kwam het puin aan in Europa, en aan het einde van deze maand wordt de laatste hand gelegd aan het kunstwerk met als thema ‘thuisloosheid’.

    Pulkkinens werk bestaat uit een bewegende, rondreizende installatie, die het Europese straatbeeld tijdelijk voorziet van een blik op de oorlog in Syrië. De brokstukken van een Syrisch huis zijn in zeecontainers via Turkije naar Europa verscheept, waar ze deze zomer op een 13,5 meter lange vrachtwagen tentoongesteld worden op verschillende plaatsen in de Benelux en Noord-Europa.

    De vele dimensies van het werk worden besproken op discussiebijeenkomsten en in een deze herfst te verschijnen essaybundel, met daarin bijdragen van een internationaal gezelschap van auteurs uit de hedendaagse kunst, de architectuur en de Midden-Oostenstudies. Onder hen bevinden zich professor Jaakko Hämeen-Anttila, islamonderzoeker, en professor Hanna Johansson, kunsthistorica.

    In Finland is het werk in september te zien op de woonbeurs Habitare in het Expo & Convention Centre in Helsinki, waar dit jaar ‘de woning van morgen’ het thema is. Een van de keynote-sprekers op Habitare is de Syrische architect en schrijfster Marwa Al-Sabouni, van wie in de Mobile Home(less)-essaybundel ook een artikel wordt opgenomen over stedenbouw in Syrië.

    U kunt de voortgang van het project volgen via de Facebook- en Instagrampagina’s van het Fins Cultureel Instituut voor de Benelux. Daar zijn ook foto’s te zien van de reis die het Syrische huis aflegde naar Europa, de opbouw van het kunstwerk en de rondtrekkende karavaan met brokstukken. Een overzicht van tentoonstellingsplaatsen en -data van Anssi Pulkkinens Street View (Reassembled) verschijnt tegen het begin van de zomer op onze website. Volg dit project op onze social-mediakanalen.

    Het gezamenlijke project Mobile Home 2017 van de Finse cultuur- en wetenschapsinstituten in Parijs, Berlijn en Londen onderzoekt de betekenis van ‘thuis’ in fysieke, geestelijke en symbolische zin en als sociocultureel concept.

    Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter
  • Mobile Home(less)

    Anssi Pulkkinens installatie van brokstukken gaat op tour in Europa

    In opdracht van het Fins Cultureel Instituut voor de Benelux maakte de Finse hedendaags kunstenaar Anssi Pulkkinen een nieuw werk rond het thema ‘thuisloosheid’, getiteld Street View (Reassembled). Uitgangspunt van het werk zijn de brokstukken van een gebombardeerd Syrisch huis, die als tijdelijk straatbeeld langs Europese steden trekken. De brokstukken werden in het voorjaar van 2017 uit Syrië naar Europa verscheept met steun van de Fins-Syrische Vriendschapsvereniging. De installatie wordt op een 13,5 meter lange vrachtwagenaanhanger tentoongesteld op verschillende locaties in de Benelux, Scandinavië en Finland. De rondreizende tentoonstelling van Street View (Reassembled) gaat in juni van start in BOZAR in Brussel. De rondreis wordt in september afgesloten op woonbeurs Habitare in Helsinki.

    Het werk zet de toeschouwer aan het denken over oorlog en het verlies van thuis, over publiek en privé, over de werkelijkheid en de weergave daarvan. ‘Een verwoest gebouw is altijd eveneens een teken van innerlijke verwoesting. Van een mensenleven met een verleden en een toekomst. Met mijn werk wil ik de aandacht niet alleen vestigen op het leed van de slachtoffers in de werkelijkheid om ons heen, maar ook op onze eigen rol als toeschouwer. Verandert onze relatie tot huizen in puin wanneer we die van duizenden kilometers verderop hierheen halen en in een nieuwe context plaatsen, en kunnen ze zo getransformeerd worden tot de grondstof voor een ervaring? In mijn werk onderzoek ik het proces van waardevorming en verken ik de lichtvoetige, gecommercialiseerde westerse fantasie over een nomadische levensstijl met de bijbehorende mobiliteit als een karikatuur van werkelijk nomadisme en ware ontheemding,” aldus Pulkkinen over zijn werk.

    De vele lagen van het werk worden belicht op diverse discussiebijeenkomsten, maar ook in de in de herfst van 2017 te verschijnen essaybundel Home (Reassembled) met bijdragen van een internationaal gezelschap van schrijvers uit de hedendaagse kunst, architectuur en Midden-Oostenstudies.

    Het kunstwerk rond het thema thuisloosheid maakt deel uit van het grote Mobile Home project

    Street View (Reassembled) is onderdeel van Mobile Home 2017, een gezamenlijk project van de Finse cultuur- en wetenschapsinstituten in Parijs, Berlijn en Londen dat de betekenis van ‘thuis’ verkent. Mobile Home 2017 onderzoekt ‘thuis’ als fysieke, geestelijke en symbolische staat en als sociocultureel concept. Het project maakt deel uit van het programma SuomiFinland 100, dat dit jaar de honderdste verjaardag van onafhankelijk Finland viert.

    Het Fins Cultureel Instituut voor de Benelux kiest met het eigen project Mobile Home(less) voor thuisloosheid als uitgangspunt. In het voorjaar van 2016 riep het Instituut middels een open call kunstenaars uit de beeldende kunst en community-art in Finland en de Benelux op een nieuw werk te bedenken met thuisloosheid als thema. De jury koos voor Anssi Pulkkinens concept Street View (Reassembled).

    Pulkkinens werk wordt uitgevoerd in opdracht van het Fins Cultureel Instituut voor de Benelux. Het project heeft nog bijkomende publieke en private financiering gekregen.

    De jury bestond uit Aura Seikkula (ArtHelsinki), Kathleen Weyts (BOZAR Paleis voor Schone Kunsten), Michael Defuster (Castrum Peregrini), Topi Lehtipuu (Helsinki Festival), Aleksi Malmberg (Fins Cultureel Instituut voor de Benelux) en Raija Koli (Frame Contemporary Art Finland).

    Daarnaast beloonde de jury drie andere concepten met een waarderingsbijdrage van € 700, ter beschikking gesteld door ArtHelsinki: Dreams of the Street van Riikka Kuoppala & Thomas Martin, Unknown Landscapes van Sonya Lindfors en Exploring Mental Homelessness of Afghan refugees in the Netherlands van Malina Suliman.

    De uitvoering van het kunstwerk kwam tot stand met steun van het Finse ministerie van Onderwijs en Cultuur, de Saastamoinen Foundation, SuomiFinland100 en de Verbeke Foundation. Met bijzondere dank aan de Fins-Syrische Vriendschapsvereniging.

    Anssi Pulkkinen – bio

    Anssi Pulkkinen (1982) is momenteel promovendus aan de faculteit voor beeldende kunst van de University of Arts in Helsinki en daarnaast bezig aan de laatste fase van zijn opleiding tot regisseur aan de Aalto University. Pulkkinens werk was eerder onder meer te zien in museum voor hedendaagse kunst Kiasma en op het Mänttä Art Festival in Finland. Hij heeft meerdere publieke kunstwerken uitgevoerd en is ook bekroond in internationale kunstcompetities. In het voorjaar van 2015 was Pulkkinen artist in residence in het WIELS Centrum voor Hedendaagse Kunst in Brussel, in het kader van het programma voor beeldende kunst van het Fins Cultureel Instituut voor de Benelux. In mei 2016 werd Pulkkinen benoemd tot voorzitter van de Finse beeldhouwersbond.

     

    Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter
  • TelepART-subsidie nu ook voor Groot-Brittannië en Ierland

    Op 5 april start het Fins Instituut in Londen het TelepART-reisbeursprogramma voor podiumkunsten. Artiesten aan het begin van hun loopbaan konden al van TelepART gebruikmaken voor reizen naar de Benelux, en nu komen daar Groot-Brittannië en Ierland bij.

    Het TelepART-project bevordert de uitwisseling van podiumkunsten tussen de Benelux, Groot-Brittannië, Ierland en Finland. Podiumkunstenaars kunnen TelepART-subsidie online aanvragen voor reizen naar de landen waarin het Fins Instituut in Londen en het Fins Cultureel Instituut voor de Benelux actief zijn.

    TelepART-reissubsidie is in de eerste plaats bedoeld om artiesten aan het begin van hun loopbaan te helpen een internationaal podium te vinden voor muziek, theater, dans, circus en performancekunst. De laagdrempelige, snelle reisbeurs kan worden aangevraagd door artiesten, agenten en organisatoren uit de Benelux, Groot-Brittannië, Ierland en Finland.

    Het streven is snel en eenvoudig te kunnen reageren op aanbiedingen voor optredens. Voorwaarden voor toekenning zijn een wederzijdse overeenkomst tussen organisator en artiest, een hoge artistieke kwaliteit, de betrokkenheid van minstens twee van de hierboven genoemde landen en een redelijke vergoeding voor het optreden.

    Beslissingen worden genomen met steun van de door de Finse instituten in Londen en de Benelux aangewezen vakorganisaties Music Finland, TINFO – Theatre Info Finland, CircusInfo Finland en Dance Info Finland. Aanvragen kunnen doorlopend worden ingediend en beslissingen worden binnen twee weken genomen.

    Het TelepART-project ging in 2016 van start als initiatief van het Fins Cultureel Instituut voor de Benelux. Het wordt gesteund door de Finnish Cultural Foundation en het Finse ministerie van Onderwijs en Cultuur.

     

    U vindt het online aanvraagplatform TelepART voor Groot-Brittannië en Ierland hier.

    U vindt het online aanvraagplatform TelepART voor uit de Benelux hier.

     

    Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter
  • De sprookjeswereld van Kaurismäki: een van de laatste in zijn soort

     

    Tekst: Alix Helfer / Foto: Laura Kacsóh

    In maart veroverde Aki Kaurismäki’s nieuwste film ‘The Other Side of Hope’ de bioscopen in de Benelux. Ook deze film heeft de diep humane grondtoon die zo typerend is voor Kaurismäki. De film bijt zich dapper vast in de neteligste kwesties van deze tijd, zoals de situatie van vluchtelingen, eenzaamheid en nood. Het Fins Cultureel Instituut interviewde de hoofdrolspelers op de avond van de première in Brussel.

     

    De paden van twee vreemdelingen kruisen elkaar op een donkere weg. Eén blik spreekt boekdelen, de pijn staat in hun ogen te lezen. Aki Kaurismäki’s nieuwste film The Other Side of Hope heet het publiek welkom in de karakteristieke wereld van de regisseur, opgebouwd uit sobere visuele elementen, laconieke humor en zwijgzame personages.

    Zoals we van Kaurismäki gewend zijn, volgen we de avonturen van twee antihelden. Het zware thema wordt met humor en drama verweven tot een onderhoudende film.

    The Other Side of Hope vertelt het verhaal van vertegenwoordiger Wikström (Sakari Kuosmanen), die zijn werk en huwelijk beu is en een nieuw leven begint als uitbater van een restaurant, en van de Syrische vluchteling Khaled (Sherwan Haji), die geteisterd wordt door kafkaëske autoriteiten en Finse vreemdelingenhaat.

    “In de film gaat het vaak over geluk. Het lot is van grote invloed in een mensenleven. Het enige wat we hebben in deze wereld is hoop, zegt Kuosmanen. Een van de boodschappen van deze film is dat er geen engelen en geen demonen bestaan. Maar we kunnen wel goede en kwade trekken in mensen onderscheiden”, vult Haji aan.

    Muziek speelt een belangrijke rol in de film. Dat is een eerbetoon aan Finse songwriters. Al in het begin van de film treedt de bekende Finse zanger Tuomari Nurmio op als straatmuzikant. Ook Harri Marstio maakt zijn opwachting.

    “Aki vertelde me dat hij [Marstio] rechtstreeks uit het ziekenhuis kwam om de scène op te nemen. Hoewel hij ernstig ziek is, kwam hij dat mooie nummer met ons delen”, vertelt Haji.

    ’Dit land is een hard land, een stenen land, dit land van lange wolken. De Schepper mag dan zaaien en vergeven, dit land doet dat nooit,’ zingt Marstio in de film voor twee asielzoekers die wachten op het besluit van de Finse autoriteiten. De andere liedjes uit de film zijn al net zo treffend, vindt Kuosmanen.

    “Aki wil veel vertellen met muziek. Er zitten belangrijke en mooie nummers in de film, die het verhaal voorzien van een dieper besef. Dankzij de muziek krijgt de kijker ook tijd om de boodschap van de film te laten bezinken.”

    Als vaste acteur en oude vriend van Kaurismäki raakt de film Kuosmanen ook op persoonlijk vlak. Als restaurateur weet hij hoe moeilijk het kan zijn om zich als leek in die branche te vestigen.

    Ik ben zo’n wannabe-zakenman die liever aan het welzijn van anderen denkt dan aan dat van zichzelf. Wikström is net zo’n ruwe bolster met een blanke pit die zijn doel probeert te bereiken. Onder zijn harde voorkomen schuilt een warm hart, zegt Kuosmanen, en hij verduidelijkt: Wat me het meeste ontroerde was het moment waarop Wikström zijn geluk beproeft en een sushibar begint. Hij denkt dat Japanners dol zijn op wasabi, en dus wordt dat overal dik opgesmeerd. Ik ben nog steeds niet helemaal over die scène heen.”

    Anders dan zijn personage Khaled kwam Haji naar Finland voor de liefde. Al is de Syrische acteur in het land van Kaurismäki geen vluchteling, toch kan hij zich goed met zijn personage vereenzelvigen.

    Ik kon me makkelijk inleven in Khaled. Ik was een vreemdeling in Aki’s wereld. Ik ben Sakari en de anderen achter deze film dankbaar dat ze me als nieuwkomer zo goed hebben ontvangen. Deze film versterkt mijn band met Finland, het land waarvoor ik heb gekozen. Het was geweldig om zulke pleitbezorgers van fatsoen en moraal te vinden. Het zijn oprecht goede mensen. Dat is iets moois en zeldzaams. Zulke mensen zijn lang niet zo makkelijk te vinden.”

    De film biedt heel subtiel verschillende blikken op de huidige humanitaire crisis en de zware reis die mensen afleggen om elders nieuwe hoop te vinden. De verhoren van de immigratiedienst en de besluiten van de autoriteiten konden niet realistischer zijn, al zijn de situaties in de film fictief.

    “In de verhoorkamer van de immigratiedienst zegt Khaled: ‘Ik weet niet wie de raket afschoot, de regeringstroepen, de rebellen, de VS, Rusland, Hezbollah of IS,’” citeert Kuosmanen het script, en hij voegt eraan toe: “Dat vind ik een van de belangrijkste zinnen uit de hele film. Hoe kun je leven in een land waar er zo veel partijen zijn die raketten op je afschieten?”

    Volgens Haji imponeren de weinig spraakzame personages met hun zwijgzaamheid. Die maakt meer indruk dan schreeuwerige meningen over immigratie op sociale media.

    “Als je Khaled ziet, kun je je goed voorstellen dat Kaurismäki op enig moment zelf vluchteling zou zijn geweest. Hoewel Khaled een asielzoeker is, wordt hij niet eendimensionaal of monochroom neergezet. Hij is geen bedreiging voor de maatschappij en hij is ook niet zielig. Hij is gewoon een mens”, zegt Haji, en hij vervolgt: “‘Als we geen mensen zijn, wat zijn we dan?’, zei Aki in Berlijn. Het is zo triest dat we onze menselijkheid vergeten in de huidige wereld, in alle chaos. Ik zeg altijd dat Aki de laatste Don Quijot van La Mancha is, die vecht tegen de reus, tegen deze waanzin.”

    Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

Fins Cultureel Instituut voor de Benelux
Boomstraat 14/3
1000 Brussel
België

Ontvang onze nieuwsbrief