Kaarina Kaikkonen: Als Ik Vleugels Had – De Sociale Lift
  • DSC_5490828x555
19 maart 2018

© Anna Prusila

Kaarina Kaikkonen maakt voor de Brusselse wijk de Marollen een nieuw kunstwerk getiteld Als Ik Vleugels Had – De Sociale Lift. Getrouw aan haar werkwijze bouwt Kaikkonen ook deze installatie op uit gebruikte kledingstukken. Die materiaalkeuze is ook een milieustatement, waarmee Kaikkonen uitdrukking geeft aan tijdelijkheid en de broosheid van het moment. Door kunst te maken van afgedankte kleding geeft Kaikkonen haar werk een menselijke dimensie mee, want elk kledingstuk is ook een stukje van het verleden van zijn drager. Een gebruikt kledingstuk kan worden geassocieerd met menselijkheid en identiteit; thema’s die vaak terugkeren in Kaikkonens werk.

Als Ik Vleugels Had komt tot stand in samenwerking met het Fins Cultureel Instituut voor de Benelux, Ifa Laboratory, Arts Lab Brussels en een werkgroep. Het werk is onderdeel van een serie van drie kunstwerken uit het buurtdialogen-programma van Ifa Laboratory. Dit programma heeft als doel de gemeenschapszin in de Marollen te vergroten en de bewoners met elkaar in gesprek te brengen. Kunst is daarvoor het middel bij uitstek. Voor Kaikkonens installatie zijn meer dan 1000 T-shirts nodig. Die worden in de wijk zelf verzameld door bewoners en plaatselijke organisaties. Het kunstwerk zal ongetwijfeld een discussie op gang brengen in deze levendige wijk, die zoveel galeries en antiekzaken herbergt, maar ook een van de hoogste werkloosheidscijfers van heel Brussel kent en veel bewoners met een migratieachtergrond heeft. Als Ik Vleugels Had wordt opgebouwd rond de lift tussen twee buurten. Deze lift heeft een grote symbolische betekenis voor de wijk, want de Marollenlift brengt voetgangers naar het statige Justitiepaleis van Brussel, van waar zich een weids uitzicht opent over de wijken van de stad.

Kaikkonens installatie is vijf maanden lang te zien, van april tot augustus 2018.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

ANDER NIEUWS