Suomi Finland 100

In 2017 wordt Finland 100. Het Fins Cultureel Instituut voor de Benelux viert de Finse onafhankelijkheid dit voorjaar met vier projecten. Op het programma staan een eerbetoon aan Fins design in de vorm van een digitale tentoonstelling van voorwerpen, een leesdramafestival als hommage aan de Finse toneelliteratuur, een reeks sauna-avonden waarbij Europarlementariërs stevig aan de tand worden gevoeld en een groot hedendaagsekunstproject rond het thema ‘thuisloosheid’, getiteld Mobile Home(less).

Het Fins Instituut in Estland richtte de tentoonstelling 100 Finse voorwerpen in, die het verhaal van Finland vertelt aan de hand van één voorwerp voor elk jaar van de onafhankelijkheid. Met alledaagse, industriële, innovatieve en humoristische voorbeelden illustreert de tentoonstelling wat het inhoudt om Fins te zijn. Een babyuitzet uit 1938, een reflector voor voetgangers uit 1950, een slee van Sarvis uit 1967, een Mobira Cityman-telefoon uit 1987. Bij de tentoonstelling hoort een kaart van Finland waarop te zien is waar elk voorwerp vandaan komt. Er is een onlineversie van de tentoonstelling in de maak, 100objects.fi, die voor iedereen toegankelijk is, en de voorwerpen worden ook wereldwijd tentoongesteld via het netwerk van Finse ambassades en instituten. Conservatoren zijn schrijfster Anna Kortelainen en ontwerper Pekka Toivanen. De tentoonstelling komt tot stand in samenwerking met de Finse cultuur- en wetenschapsinstituten.

Het Finse leesdramafestival vindt plaats van 29 tot 30 maart in het theater Comédie Claude Volter in Brussel en wordt geleid door regisseur en toneelschrijver Jean-Claude Idée. Idée regisseerde in de loop van veertig jaar meer dan honderd toneelstukken.

Sweating for Europe brengt Europarlementariërs en burgers voor de deuren van het Europees Parlement in Brussel bijeen voor een debat over brandende Europese kwesties. Middelpunt van dit driedaagse evenement is een ouderwetse, op hout gestookte sauna, ingericht in een brandweerwagen. In dit experiment smelten de aloude gesloten deuren en hiërarchische structuren. Op 24 en 25 april 2017 nodigt Sweating for Europe Europarlementariërs uit om in de stoom te komen praten over actuele onderwerpen. Na de sauna ontmoeten besluitvormers van de EU het volk voor de nazit. Op 26 april rijdt de sauna naar een cultureel centrum in hartje Brussel, waar de plaatselijke bevolking de gelegenheid krijgt om de discussie voort te zetten. Elke avond wordt afgesloten met een openbare sauna en een cultureel programma, waarbij folkmuzikanten uit Finland en Europa voor de goede sfeer zorgen. De FIREFIT-brandweerwagensauna is een ontwerp van kunstenaar Dida Zende, die de sauna samen met Pro Puu maakte in Lahti in 2012, toen Helsinki designhoofdstad van de wereld was. Het project was een initiatief van het Goethe-Institut in Finland. Sweating for Europe wordt gecoördineerd door het Fins Cultureel Instituut voor de Benelux in nauwe samenwerking met het Goethe-Institut Brüssel, de Alliance Française de Bruxelles-Europe en het Parlamentarium. De overige samenwerkingspartners zijn EUNIC Brussels, en het Visit.Brussels. In de geschiedenis van onafhankelijk Finland zijn vele belangrijke beslissingen genomen in de sauna; nu is de beurt aan Europa om te zweten.

In het voorjaar van 2016 ging Mobile Home 2017 van start: een gezamenlijk project van de Finse instituten in Parijs, Berlijn, Londen en de Benelux dat in 2017 de betekenis van ‘thuis’ verkent. Het uitgangspunt van het Fins Cultureel Instituut voor de Benelux is thuisloosheid, Mobile Home(less). In het voorjaar van 2016 schreef het Instituut een open call uit en riep hedendaags kunstenaars in Finland en de Benelux op om een nieuw werk rond het thema ‘thuisloosheid’ te bedenken. Een internationale jury koos uiteindelijk voor Street View (Reassembled) van beeldhouwer Anssi Pulkkinen. Uitgangspunt van dit werk zijn de ruïnes van Syrische huizen die zijn verwoest door bombardementen. Het karavaanachtig bewegende werk brengt een alternatief, Syrisch straatzicht naar het Europese stadsbeeld en roept zo vragen op over oorlog en het verlies van een eigen huis, over wat publiek is en wat privé, over de waarheid en de weergave daarvan. Rond dit werk verschijnt ook een publicatie, en daarnaast zullen twee discussiebijeenkomsten worden georganiseerd. In de publicatie laten internationale experts uit verschillende vakgebieden hun licht schijnen over de vele thematische dimensies van het werk. De eerste discussiebijeenkomst vindt in februari van dit jaar plaats in Castrum Peregrini in Amsterdam, en de tweede in september in Helsinki.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

  • Remembering 1918 – Helsinki

    Op woensdag 16 mei 2018 organiseert het Fins Cultureel Instituut voor de Benelux in Tiedekulma (Aleksanterinkatu 4) en Rautatalo (Keskuskatu 3) in Helsinki een evenement rond Remembering 1918, waarbij de gebeurtenissen van het jaar 1918 in een internationale context geplaatst worden. Het Instituut heeft onderzoekers, journalisten en muzikanten uit verschillende Europese landen uitgenodigd om hun kijk te geven op de conflicten van 100 jaar geleden en de impact daarvan op het heden. Het evenement is grotendeels in het Engels en voor iedereen gratis toegankelijk.

    Het evenement begint om 17.00 uur met een discussiebijeenkomst over Europese integratie en nationalisme in debatcentrum Tiedekulma. Na de Eerste Wereldoorlog vielen het Keizerrijk Rusland, het Ottomaanse Rijk en Oostenrijk-Hongarije uiteen en ontstonden meerdere nieuwe Europese staten. Tijdens de discussie wordt ingegaan op de rol die de gebeurtenissen van 1918 spelen in het Europese integratiedebat en het toegenomen nationalisme van recente jaren. Het discussiepanel bestaat uit dr. Oula Silvennoinen (universiteit van Helsinki), Emilia Palonen, PhD (universiteit van Helsinki), Tereza Valny, PhD (universiteit van Edinburgh) en Stefan Benedik, PhD (House of Austrian History).

    Het tweede deel van het evenement begint om 19.30 uur in het marmeren atrium van het door Alvar Aalto ontworpen Rautatalo, dat sinds het najaar van 2017 weer geopend is voor publiek. Daar speelt het Kamus Quartet het werk Different Trains van Steve Reich. Centraal in dit werk staan de treinreizen die Reich als jongen in de jaren 1939-1942 maakte tussen zijn gescheiden ouders in New York en Los Angeles, en het besef dat hij als jood in Europa in die tijd in heel andere treinen had gereisd.

    Het tweede discussiepanel gaat in op de manier waarop de gebeurtenissen van 1918 vandaag de dag voortleven in onze herinnering. De Finse burgeroorlog van 1918 verdeelde de samenleving decennialang in twee kampen, maar Finland was niet de enige brandhaard: de Eerste Wereldoorlog bracht in heel Europa naschokken teweeg, die meer dan eens escaleerden tot gewapende conflicten. In Rautatalo buigt het panel zich over de vraag wat er in 1918 precies gebeurde en hoe dat jaar de afgelopen eeuw is herdacht. Panelleden van de tweede discussie zijn professor Wim Klinkert (Universiteit van Amsterdam), Anne Dolan, PhD (Trinity College Dublin) en museumdirecteur Kalle Kallio (arbeidersmuseum Werstas in Tampere).

    In Rautatalo treedt ook rapper Karri ‘Paleface’ Miettinen op. Samen met het Kamus Quartet en accordeonist Niko Kumpuvaara trakteert hij het publiek op een muzikale interpretatie van de gebeurtenissen van 1918. In mei 2018 zendt het Finse tv-kanaal Yle TV1 de driedelige serie Laulu sisällissodasta (‘het lied van de burgeroorlog’) uit, waarin Karri Miettinen de ontstaansgeschiedenis en de verschillende fases van de burgeroorlog, maar ook de latere sporen ervan in de Finse samenleving onderzoekt. Ook de gelijknamige titelsong van deze serie zal op woensdag 16 mei te horen zijn op het Remembering 1918-evenement.

    Remembering 1918 – European Dreams of Modernity is een project van het Brusselse kunstencentrum Bozar, uitgevoerd in samenwerking met de Europese cultuur- en wetenschapsinstituten. Het project heeft als doel de gebeurtenissen van 1918 en hun invloed op de daaropvolgende eeuw met een kritische, maar open blik te bekijken. De rode draad van het project is een reeks bijeenkomsten in heel Europa, waarbij wetenschappers, journalisten, schrijvers en kunstenaars aan het woord komen.

    Deelnemers aan het project Remembering 1918 – European Dreams of Modernity zijn, naast Bozar, het Hongaarse Balassi Instituut, het Centre tchéque, de ambassade van Estland in Brussel, het Fins Cultureel Instituut voor de Benelux, het Lietuvos kultūros institutas, het Litouwse ministerie van Buitenlandse Zaken, Restored Lithuania 100, de ambassade van Letland in Brussel, Latvia 100, het Österreichisches Kulturforum, het Institut Polonais, het Institutul Cultural Român la Bruxelles, de Permanente Vertegenwoordiging van Slovenië bij de EU en Culture Action Europe.

    Het evenement in Helsinki wordt georganiseerd in samenwerking met Our Festival onder artistieke leiding van violist Pekka Kuusisto. Het project wordt gefinancierd door de Europese Commissie en het programma Europa voor de Burger, dat onderdeel is van het themajaar Europees Jaar van het Cultureel Erfgoed 2018.

    Programma:

    Woensdag 16 mei 2018

     

    17.00-18.30 uur, Tiedekulma (Aleksanterinkatu 4, Helsinki)

    Inleiding: Sari Artjoki, Hoofd van de Europese Comissie in Finland

    Remembering 1918 – Nationalism and European Integration a Century later

    Panelleden: dr. Oula Silvennoinen (universiteit van Helsinki), PhD Emilia Palonen (universiteit van Helsinki), Tereza Valny, PhD (universiteit van Edinburgh) en Stefan Benedik, PhD (House of Austrian History)

    Moderator: Janne Hopsu, journalist

    Deze bijeenkomst duurt ongeveer een uur, geen pauze. Gratis entree.

     

    Het evenement wordt voortgezet in Rautatalo (Keskuskatu 3) om 19.30 uur

    19.30-20.00:

     

    Steve Reich – Different Trains

    Kamus Quartet

     

    Terhi Paldanius, viool

    Jukka Untamala, viool

    Jussi Tuhkanen, altviool

    Petja Kainulainen, cello

    Teemu Korpipää, techniek

    20.00-21.00:

     

    Remembering 1918 – What Happened in 1918 and How Do We Remember It Now?

     

    Panelleden: professor Wim Klinkert (Universiteit van Amsterdam), Anne Dolan, PhD (Trinity College Dublin) en Kalle Kallio (arbeidersmuseum Werstas in Tampere)

     Moderator: Karri Miettinen

    21.00-21.30:

     

    Muziek rond het thema ’de burgeroorlog van 1918’, gearrangeerd voor rap, strijkkwartet en accordeon door Niko Kumpuvaara

    Paleface, tekst

    Niko Kumpuvaara, accordeon

    Kamus Quartet

     

    Dit deel van het evenement duurt ongeveer 2 uur, inclusief pauze. De entree is gratis, maar plaatsen dienen vooraf te worden gereserveerd via deze link.

    Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter
  • Kaarina Kaikkonen: Als Ik Vleugels Had – De Sociale Lift

    © Ifa Laboratory

    Kaarina Kaikkonen maakt voor de Brusselse wijk de Marollen een nieuw kunstwerk getiteld Als Ik Vleugels Had – De Sociale Lift. Getrouw aan haar werkwijze bouwt Kaikkonen ook deze installatie op uit gebruikte kledingstukken. Die materiaalkeuze is ook een milieustatement, waarmee Kaikkonen uitdrukking geeft aan tijdelijkheid en de broosheid van het moment. Door kunst te maken van afgedankte kleding geeft Kaikkonen haar werk een menselijke dimensie mee, want elk kledingstuk is ook een stukje van het verleden van zijn drager. Een gebruikt kledingstuk kan worden geassocieerd met menselijkheid en identiteit; thema’s die vaak terugkeren in Kaikkonens werk.

    Als Ik Vleugels Had komt tot stand in samenwerking met het Fins Cultureel Instituut voor de Benelux, Ifa Laboratory, Arts Lab Brussels en een werkgroep. Het werk is onderdeel van een serie van drie kunstwerken uit het buurtdialogen-programma van Ifa Laboratory. Dit programma heeft als doel de gemeenschapszin in de Marollen te vergroten en de bewoners met elkaar in gesprek te brengen. Kunst is daarvoor het middel bij uitstek. Voor Kaikkonens installatie zijn meer dan 1000 T-shirts nodig. Die worden in de wijk zelf verzameld door bewoners en plaatselijke organisaties. Het kunstwerk zal ongetwijfeld een discussie op gang brengen in deze levendige wijk, die zoveel galeries en antiekzaken herbergt, maar ook een van de hoogste werkloosheidscijfers van heel Brussel kent en veel bewoners met een migratieachtergrond heeft. Als Ik Vleugels Had wordt opgebouwd rond de lift tussen twee buurten. Deze lift heeft een grote symbolische betekenis voor de wijk, want de Marollenlift brengt voetgangers naar het statige Justitiepaleis van Brussel, van waar zich een weids uitzicht opent over de wijken van de stad.

    Kaikkonens installatie is vijf maanden lang te zien, van april tot augustus 2018.

    Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter
  • Beursschouwburg: Feminist Curse Night II

    © Wikimedia Commons

    In maart staat de Brusselse Beursschouwburg met drie evenementen een week lang in het teken van Finland.

    Heb je soms het gevoel dat de maatschappij zó veel beter zou kunnen zijn? Waar heb je echt schoon genoeg van? Heb je zin om te vloeken en het patriarchaat te slopen?

    Als het antwoord ja is, kom dan naar de feministische vloekavond.

    De eerste vloekavond in Brussel, in oktober 2017, maakte vele tongen los. In een tot de nok gevulde zaal klonk een hartgrondig, gezamenlijk ‘Perkele!’ toen de vele aanwezigen met deze Finse krachtterm hun ongenoegen over het patriarchaat lieten blijken.

    Op 15 maart is het weer tijd voor een avondje empowerment, als de Beursschouwburg opnieuw de deuren opent voor feministen op een missie tegen het patriarchaat. Het concept van de Finse feministische denktank Hattu geeft iedereen die de heersende machtsstructuren zat is de kans om stoom af te blazen met een verhaal, een gedicht of een lied. De avond wordt gepresenteerd door een van de oprichtsters van denktank Hattu: de freelance schrijver en onverzettelijke feminist Rosa Meriläinen.

    Laat je stem horen of kom de anderen aanmoedigen, en merk dat je niet de enige bent die er zo over denkt. Voel de warme vibe van het feminisme, het podium is voor jou!

    Facebook evenement

    FinalCurseFeminist from Finncult Bxl on Vimeo.

     

    Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter
  • TelepART-programma vanaf januari 2018 uitgebreid naar meer Europese landen

    Het TelepART-internationaliseringsprogramma, dat begon als pilot van het Fins Cultureel Instituut voor de Benelux, helpt beginnende en meer gevestigde podiumkunstenaars bij het opbouwen van een internationale carrière.

    Het TelepART-project ging in het voorjaar van 2016 van start als uitwisselingsprogramma voor de podiumkunsten tussen Finland en de Benelux. In april 2017 sloot het Fins Instituut in Londen zich bij het programma aan en konden ook artiesten uit Groot-Brittannië en Ierland TelepART-subsidie aanvragen.

    Op woensdag 24 januari wordt het TelepART-programma nogmaals uitgebreid, als het Finnagora Instituut in Hongarije, het Fins Instituut in Duitsland en het Fins Instituut in Estland het programma onderdeel maken van hun werkzaamheden. Met de aansluiting van deze instituten omvat TelepART dan een groot aantal nieuwe landen en kunnen naast Finland, België, Nederland, Luxemburg, Groot-Brittannië en Ierland ook Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Hongarije, Slowakije, Slovenië, Roemenië, Kroatië, Estland, Letland en Litouwen de vruchten plukken van het TelepART-programma.

    De aanvraagprocedure blijft ook na de uitbreiding hetzelfde. Podiumkunstenaars uit TelepART-landen kunnen online reissubsidie aanvragen voor reizen naar Finland en vice versa. TelepART-reissubsidie is in de eerste plaats bedoeld voor internationale optredens van beginnende en meer gevestigde artiesten op het gebied van muziek, theater, dans, circus en performancekunst. De laagdrempelige, snelle reisbeurs kan worden aangevraagd door artiesten, agenten en organisatoren in TelepART-landen en Finland.

    De subsidie kan doorlopend worden aangevraagd en beslissingen worden binnen twee weken genomen door het betreffende instituut, bijgestaan door expertiseorganisaties Music Finland, Theatre Info Finland, CircusInfo Finland en Dance Info Finland.

    Het streven is snel en flexibel in te springen op mogelijkheden tot optredens voor artiesten. Voorwaarden voor toekenning van subsidie zijn een wederzijdse overeenkomst tussen organisator en artiest, artistieke kwaliteit, de betrokkenheid van Finland en ten minste één ander land binnen het TelepART-gebied, een redelijk honorarium en voldoende overige financiering.

     

    Op de uitbreiding van januari volgt ook een nieuwe TelepART-website.

    Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter
  • Kati Laakso (MSc Economie) is de nieuwe directeur van het Fins Cultureel Instituut voor de Benelux

    Kati Laakso (MSc Economie) is de nieuwe directeur van het Fins Cultureel Instituut voor de Benelux.

    Het Fins Cultureel Instituut voor de Benelux is een expertiseorganisatie gevestigd in Brussel en onderdeel van het wereldwijde netwerk van Finse cultuur- en wetenschapsinstituten. Kati Laakso komt van het Fins Instituut in Japan, waar ze werkzaam was als cultuur- en communicatiemanager. Daarvoor was Laakso onder meer werkzaam aan het Finse consulaat-generaal in New York als adviseur op het gebied van cultuur en de creatieve sector, en was ze verantwoordelijk voor mediacontacten en satellietprojecten binnen het project World Design Capital 2012 Helsinki. Laakso bezit een gedegen kennis van de visuele sector en design, ruime internationale werkervaring en bedrevenheid met het opzetten van multidisciplinaire projecten.

    De huidige directeur van het Fins Cultureel Instituut voor de Benelux, Aleksi Malmberg (MA Filosofie), is sinds 2014 in functie. In januari 2018 begint Malmberg aan zijn nieuwe functie als intendant bij het Filharmonisch Orkest van Helsinki. In februari 2018 vervangt Laakso hem als directeur van het Instituut.

    Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

Fins Cultureel Instituut voor de Benelux
Boomstraat 14/3
1000 Brussel
België

Ontvang onze nieuwsbrief