Suomi Finland 100

In 2017 wordt Finland 100. Het Fins Cultureel Instituut voor de Benelux viert de Finse onafhankelijkheid dit voorjaar met vier projecten. Op het programma staan een eerbetoon aan Fins design in de vorm van een digitale tentoonstelling van voorwerpen, een leesdramafestival als hommage aan de Finse toneelliteratuur, een reeks sauna-avonden waarbij Europarlementariërs stevig aan de tand worden gevoeld en een groot hedendaagsekunstproject rond het thema ‘thuisloosheid’, getiteld Mobile Home(less).

Het Fins Instituut in Estland richtte de tentoonstelling 100 Finse voorwerpen in, die het verhaal van Finland vertelt aan de hand van één voorwerp voor elk jaar van de onafhankelijkheid. Met alledaagse, industriële, innovatieve en humoristische voorbeelden illustreert de tentoonstelling wat het inhoudt om Fins te zijn. Een babyuitzet uit 1938, een reflector voor voetgangers uit 1950, een slee van Sarvis uit 1967, een Mobira Cityman-telefoon uit 1987. Bij de tentoonstelling hoort een kaart van Finland waarop te zien is waar elk voorwerp vandaan komt. Er is een onlineversie van de tentoonstelling in de maak, 100objects.fi, die voor iedereen toegankelijk is, en de voorwerpen worden ook wereldwijd tentoongesteld via het netwerk van Finse ambassades en instituten. Conservatoren zijn schrijfster Anna Kortelainen en ontwerper Pekka Toivanen. De tentoonstelling komt tot stand in samenwerking met de Finse cultuur- en wetenschapsinstituten.

Het Finse leesdramafestival vindt plaats van 29 tot 30 maart in het theater Comédie Claude Volter in Brussel en wordt geleid door regisseur en toneelschrijver Jean-Claude Idée. Idée regisseerde in de loop van veertig jaar meer dan honderd toneelstukken.

Sweating for Europe brengt Europarlementariërs en burgers voor de deuren van het Europees Parlement in Brussel bijeen voor een debat over brandende Europese kwesties. Middelpunt van dit driedaagse evenement is een ouderwetse, op hout gestookte sauna, ingericht in een brandweerwagen. In dit experiment smelten de aloude gesloten deuren en hiërarchische structuren. Op 24 en 25 april 2017 nodigt Sweating for Europe Europarlementariërs uit om in de stoom te komen praten over actuele onderwerpen. Na de sauna ontmoeten besluitvormers van de EU het volk voor de nazit. Op 26 april rijdt de sauna naar een cultureel centrum in hartje Brussel, waar de plaatselijke bevolking de gelegenheid krijgt om de discussie voort te zetten. Elke avond wordt afgesloten met een openbare sauna en een cultureel programma, waarbij folkmuzikanten uit Finland en Europa voor de goede sfeer zorgen. De FIREFIT-brandweerwagensauna is een ontwerp van kunstenaar Dida Zende, die de sauna samen met Pro Puu maakte in Lahti in 2012, toen Helsinki designhoofdstad van de wereld was. Het project was een initiatief van het Goethe-Institut in Finland. Sweating for Europe wordt gecoördineerd door het Fins Cultureel Instituut voor de Benelux in nauwe samenwerking met het Goethe-Institut Brüssel, de Alliance Française de Bruxelles-Europe en het Parlamentarium. De overige samenwerkingspartners zijn EUNIC Brussels, en het Visit.Brussels. In de geschiedenis van onafhankelijk Finland zijn vele belangrijke beslissingen genomen in de sauna; nu is de beurt aan Europa om te zweten.

In het voorjaar van 2016 ging Mobile Home 2017 van start: een gezamenlijk project van de Finse instituten in Parijs, Berlijn, Londen en de Benelux dat in 2017 de betekenis van ‘thuis’ verkent. Het uitgangspunt van het Fins Cultureel Instituut voor de Benelux is thuisloosheid, Mobile Home(less). In het voorjaar van 2016 schreef het Instituut een open call uit en riep hedendaags kunstenaars in Finland en de Benelux op om een nieuw werk rond het thema ‘thuisloosheid’ te bedenken. Een internationale jury koos uiteindelijk voor Street View (Reassembled) van beeldhouwer Anssi Pulkkinen. Uitgangspunt van dit werk zijn de ruïnes van Syrische huizen die zijn verwoest door bombardementen. Het karavaanachtig bewegende werk brengt een alternatief, Syrisch straatzicht naar het Europese stadsbeeld en roept zo vragen op over oorlog en het verlies van een eigen huis, over wat publiek is en wat privé, over de waarheid en de weergave daarvan. Rond dit werk verschijnt ook een publicatie, en daarnaast zullen twee discussiebijeenkomsten worden georganiseerd. In de publicatie laten internationale experts uit verschillende vakgebieden hun licht schijnen over de vele thematische dimensies van het werk. De eerste discussiebijeenkomst vindt in februari van dit jaar plaats in Castrum Peregrini in Amsterdam, en de tweede in september in Helsinki.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

  • Sofi Oksanen op literatuurfestival Passa Porta

    Foto: Toni  Härkönen

    Het Passa Porta Festival heeft de eer in maart 2017 de prominente Fins-Estische schrijfster Sofi Oksanen te mogen verwelkomen. Oksanens krachtige pen wekt historische gebeurtenissen tot leven en maakt de onderwerpen van haar romans tastbaar. Haar eerste roman Stalinin lehmät (2003, in het Nederlands verschenen als Een bundel haarspelden) werd in Scandinavië juichend ontvangen door zowel recensenten als lezers. Kort daarna brak Oksanen internationaal door met Puhdistus (2008, in het Nederlands verschenen als Zuivering), dat op dit moment in meer dan veertig talen is vertaald. In haar jongste roman, Norma (2015), neemt Oksanen de lezer mee naar een volkomen nieuw landschap, waar een duistere werkelijkheid op betoverende wijze wordt verweven met fantasy-elementen.

    Sofi Oksanen neemt op zondag 26 maart 2017 deel aan twee gesprekken op het Passa Porta Festival. De voertaal is Engels.

    We Can Be Heroes’, KVS BOL-theater (15-16 uur). Négar Djavad, Almudena Grandes, Lionel Shriver en Sofi Oksanen lezen ieder in hun eigen taal voor uit hun werk en vertellen wat heldhaftigheid vandaag de dag voor hen betekent.

    Sofi Oksanen en Saskia De Coster gaan in gesprek over hun werk in Bozar (16.30-17.30). Oksanen en de Vlaamse schrijfster Saskia De Coster bespreken actuele pijnpunten, zoals de vluchtelingencrisis en de positie van vrouwen.

    Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter
  • Finse leesdramafestival: 100 Baisers de Finlande

    Design: Nele Wellens

    Ter ere van honderd jaar Finse onafhankelijkheid brengt het Fins Cultureel Instituut voor de Benelux dit voorjaar nieuwe Finse toneelliteratuur onder de aandacht. In samenwerking met Le Magasin d’Écriture Théâtrale vindt op 29 en 30 maart het Finse leesdramafestival 100 Baisers de Finlande (‘100 Kussen uit Finland’) plaats in theater Comédie Claude Volter in Brussel.

    Op het programma staan vier pas in het Frans vertaalde werken van toonaangevende Finse toneelschrijvers. Puputyttö van Saara Turunen neemt op humoristische wijze de rol van vrouwen in een patriarchale samenleving onder de loep. Fundamentalisti van Juha Jokela bijt zich vast in de zoektocht naar de waarheid en de confrontatie met de ander, en plaats de nodige vraagtekens bij de waarden die het fundament van ons dagelijks leven vormen. Rakkaudesta minuun van Anna Krogerus is een fijnzinnig verhaal over een uiteenvallend gezin, vervreemding en onverenigbaarheid, verteld vanuit het perspectief van een kind. Tyttö tuli! van Otso Kautto vertelt over de band tussen een vader en zijn dochter en zijn verwarring wanneer het meisje een vrouw wordt.

    Het evenement staat onder leiding van regisseur en toneelschrijver Jean-Claude Idée, die de afgelopen veertig jaar meer dan honderd toneelstukken regisseerde.

    Het Instituut streeft naar een grotere bekendheid in de Benelux van Fins hedendaags drama, en dan met name van vertaalde toneelteksten. De samenwerking tussen het Fins Cultureel Instituut voor de Benelux en Le Magasin d’Écriture Théâtrale begon al enkele jaren geleden. De Finse samenwerkingspartners van dit project zijn Nordic Drama Corner Oy en TINFO Theatre Info Finland. Het evenement wordt eveneens gesteund door de Finse ambassade in België.

    Woensdag 29 maart

    19.00 uur LA PETITE LAPINE
    Saara Turunen

    21.00 FONDAMENTALISTE
    Juha Jokela

    Donderdag 30 maart

    19.00 uur PAR AMOUR PROPRE
    Anna Krogerus

    21.00 uur C’EST UNE FILLE
    Otso Kautto

    De toegang is gratis, maar reserveren is gewenst.

    Comédie Volter : +32 (0) 2 762 09 63 – reservation@comedievolter.be

    Magasin d’Ecriture Théâtrale : +32 (0) 2 539 15 71 – metasbl@yahoo.fr

    Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter
  • Critical Utopias op 3 december in het Designmuseum in Helsinki

    Foto: Fins Cultureel Instituut voor de Benelux / Jaakko Uoti

     

    Critical Utopias: Cultural Discourse in the Digital Age brengt cultuurjournalisten en ontwerpers van nieuwe technologieën uit Finland en de Benelux bijeen in Helsinki. De sprekers zijn Aleksis Salusjärvi (journalist, YLE, Kiiltomato.net [FI])), Klasien van de Zandschulp (interactie-ontwerper, Lava Lab [NL]) en Jonas Degrave (onderzoeker, Universiteit Gent [BE]).

    Onze cultuur heeft een golf van mondiale digitalisering ondergaan. Ook in de journalistiek en cultuurkritiek heeft een verschuiving plaatsgevonden van papier naar digitaal, van tekst naar video en van eenrichtingsverslaggeving naar interactieve discussie. Tegelijkertijd hebben culturele instellingen en hun publiek nieuwe technologieën en eigen mediakanalen tot hun beschikking gekregen. Critical Utopias onderzoekt welke invloed nieuwe technologie en media hebben op cultuurjournalistiek en de berichtgeving rond kunst in bredere zin.

     

    Aleksis Salusjärvi (FI)

    Aleksis Salusjärvi is naast cultuur- en literatuurcriticus van YLE ook journalist voor Kiiltomato.net, een portal voor literatuurkritiek die zich richt op uitgaven met een kleine oplage en een klein publiek.

     

    Klasien van de Zandschulp (NL)

    Klasien van de Zandschulp, interactie-ontwerper en een van de oprichters van design- en technologielaboratorium Lava Lab, heeft gewerkt met zowel technologie-start-ups als culturele instellingen, waaronder het Rijksmuseum en het Van Gogh Museum.

     

    Jonas Degrave (BE)

    De onderzoeksinteresse van Jonas Degrave, doctorandus aan de Universiteit Gent, gaat vooral uit naar informatica, machinaal leren en robotica. Degrave was een van de ontwikkelaars van het LSD Neural Network-algoritme, dat in 2015 werd gepresenteerd op het festival voor nieuwe media Speculum Artium.

     

    Het evenement vindt plaats op zaterdag 3 december van 14-16 uur in het Designmuseum in Helsinki. Publiek is welkom en de entree is gratis. Het seminar Critical Utopias is onderdeel van het project Sociale technologie & kunst van het Fins Cultureel Instituut voor de Benelux.

    Welkom!

    Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter
  • Curatoren uit de Benelux op bezoek in Helsinki van 26-28 oktober

    Foto: Het Fins Cultureel Instituut voor de Benelux / Jaakko Uoti

    Bewerkt 26 oktober 2016:

    Spijtig genoeg zal Enrico Lunghi het evenement Shaking Societies in Kiasma op vrijdag niet kunnen bijwonen wegens ziekte.

     

    Het Fins Cultureel Instituut voor de Benelux en Frame Contemporary Art Finland organiseren samen van 26 tot 28 oktober een driedaags werkbezoek aan Helsinki voor vier curatoren uit de Benelux.

    Tijdens dit bezoek maken de curatoren in Helsinki kennis met Finse galeries, kunstruimtes geleid door kunstenaars en musea, en ontmoeten ze Finse beeldend kunstenaars en kunstprofessionals. Op vrijdag 28 oktober volgt het hoogtepunt van het bezoek: een discussiebijeenkomst met de titel Shaking Societies in museum voor hedendaagse kunst Kiasma, waaraan de curatoren zelf ook deelnemen.

     

    De curatoren op werkbezoek zijn Nav Haq (curator, M HKA, België), Zoë Gray (senior curator, WIELS, België), Sophie Lauwers (Head of Exhibitions, BOZAR, België) en Enrico Lunghi (director, MuDaM, Luxemburg).

     

    Curator Nav Haq is bij het Antwerpse museum voor hedendaagse kunst M HKA verantwoordelijk geweest voor meerdere groeps- en solotentoonstellingen van internationale hedendaags kunstenaars. Haq werd dit voorjaar benoemd tot curator van de Göteborg Biennial for Contemporary ART GIBCA, die plaatsvindt in 2017.

    De Britse Zoë Gray, sinds 2012 werkzaam in Brussel, is momenteel senior curator van WIELS. Het bekende centrum voor hedendaagse kunst WIELS verenigt in zijn werkzaamheden op unieke wijze kunstproductie, tentoonstellingen en pedagogische projecten.

    Sophie Lauwers is verantwoordelijk voor tentoonstellingen in het Paleis voor Schone Kunsten BOZAR. BOZAR, in het hart van Brussel, biedt een veelzijdig programma op het gebied van beeldende kunst, muziek, podiumkunsten, film en literatuur.

    Kunsthistoricus en schrijver Enrico Lunghi is directeur van het MuDaM (Musée d’Art Moderne Grand-Duc Jean). Het MuDaM is een van de grootste hedendaagsekunstmusea van Luxemburg met een toonaangevende collectie.

     

    Het werkbezoek voor deskundigen is onderdeel van het TelepART-programma van het Fins Cultureel Instituut voor de Benelux, dat snelle en eenvoudige reissubsidie beschikbaar stelt voor kunstenaars en kunstprofessionals in Finland en de Benelux.

     

    Lees meer op Shaking Societies

    Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter
  • TelepART-rapport: snelle en gemakkelijke reisbeurs essentieel voor podiumkunstenaars

    Foto’s: Ray Palacious (links) & Philipp Matern 

    In het voorjaar van 2016 lanceerde het Fins Cultureel Instituut voor de Benelux het TelepART-internationaliseringsprogramma: een nieuwe, eenvoudige vorm van financiële ondersteuning voor podiumkunstenaars in de begin- of middenfase van hun internationale carrière. De beurs is bedoeld om de mobiliteit tussen Finland en de Benelux te vergroten en meer internationale voorstellingen, festivaloptredens en bezoeken van besluitvormers in de podiumkunsten mogelijk te maken.

    We stelden een rapport samen over het eerste halfjaar van TelepART, waarin we onderzoeken op welke uitdagingen Finse podiumkunstenaars stuiten bij het najagen van een internationale carrière, maar ook hoe het TelepART-programma die uitdagingen het beste kan beantwoorden. Het bleek duidelijk dat vooral in de podiumkunsten de behoefte aan snelle reisbeurzen groot is.

    TelepART-beurzen kunnen worden aangevraagd door podiumkunstenaars, hun agenten en organisatoren van evenementen in de Benelux en Finland. Beurzen kunnen doorlopend online worden aangevraagd en besluiten worden genomen met de hulp van wisselende experts op het gebied van podiumkunsten. De verwerkingstijd van aanvragen bedraagt hoogstens twee weken.

     

    TelepART maakte in een halfjaar 45 optredens mogelijk

    In het kader van het TelepART-project liet het Instituut in het voorjaar van 2016 onderzoek doen naar de uitdagingen die Finse podiumkunstenaars tegenkomen op weg naar een internationale carrière. Het onderzoek bestond uit een enquête, gericht op organisatoren in de Benelux. Dit onderzoek werd uitgevoerd door Sanni Tuuppa als eindopdracht voor haar opleiding tot cultureel producent aan de hogeschool van Seinäjoki.

    Uit het onderzoek bleek dat reis- en accommodatiekosten en marketing ter plaatse de grootste knelpunten zijn. Ook onvoldoende kennis over de artiesten en hun voorstellingen vormt een uitdaging voor organisatoren bij het invullen van internationale programma’s.

    In het eerste halfjaar werd voor in totaal € 8.500 aan beurzen toegekend, waarmee 45 optredens van in totaal 52 artiesten mogelijk werden gemaakt in Finland en de Benelux. Van de aanvragen kwam 67% uit Finland, met muziek (67%) als grootste groep. Die bestond uit verschillende genres, van pop- en volksmuziek tot klassiek en jazz. Het grootste deel van de optredens, 42%, vond plaats in België.

    Naast de voorafgaande enquête en een statistische analyse van de toegekende TelepART-beurzen werd artiesten en organisatoren die een beurs ontvingen gevraagd om feedback over het programma. Bijna alle artiesten en organisatoren die het evaluatieformulier invulden beschouwden TelepART als belangrijk en stelden dat de beurs het betreffende optreden mogelijk had gemaakt. De beurs is bedoeld voor reis-, accommodatie- en vervoerskosten, die als grootste praktische uitdaging werden beschouwd bij het boeken van internationale artiesten.

    Op basis van de voorafgaande enquête en de analyse van een halfjaar TelepART kan dan ook worden geconcludeerd dat het subsidiemodel van TelepART voorziet in een behoefte. In de eerste maanden zijn veel nieuwe culturele uitwisselingen mogelijk gemaakt, en daarnaast leverde het project bijna 50 optredens en circa € 30.000 aan exportinkomsten op in de vorm van gages voor artiesten.

     

    Circusartiest Katerina Repponen: TelepART hielp bij vormen Europees netwerk

    Hedendaags-circusartiesten Katerina Repponen en Pasi Nousiainen werden uitgenodigd om op 13 en 14 augustus op te treden op het Street a(rt)nimation Festival in Luxemburg. Op dit festival traden meer dan 20 artiesten uit verschillende landen op. Katerina en Pasi voerden vier keer hun straatcircusshow SUHDE op. Deze 45 minuten durende voorstelling ging in 2010 in première op het Tampere Theatre Festival in Finland. Sindsdien was de show te zien op meerdere internationale festivals in Europa.

    Repponen en Nousiainen kregen via TelepART een beurs om hun reiskosten te dekken. Volgens Repponen zijn reiskosten vaak het struikelblok voor optredens in het buitenland, waarop de deelname aan een festival meer dan eens stukloopt.

    SUHDE werd gevraagd voor het festival toen het duo zelf contact opnam met de organisatie. Dit voorjaar hoorden Katerina en Pasi over TelepART via de nieuwsbrief van CircusInfo Finland. Zoals voor vele anderen die TelepART-steun ontvingen, vormden ook voor hen reiskosten en de geografische ligging van Finland ten opzichte van de rest van Europa een grote uitdaging voor de deelname aan circusevenementen.

    “Vaak is het budget van de organisator niet toereikend om de reiskosten van de artiesten en de vrachtkosten te dekken. Artiesten in West- en Centraal-Europa krijgen vaker bezoek van organisatoren op zoek naar optredens voor hun festivals. We hebben geprobeerd producenten en festivalorganisatoren uit te nodigen om naar Finland te komen, maar dat was bijzonder moeilijk.”

    Voor podiumkunstenaars is het van groot belang om zichtbaar te zijn op internationale festivals en andere evenementen. Daarom is een snel aan te vragen en uit te keren beurs doorslaggevend voor deelname en daarmee ook voor het vormen van een netwerk.

    “Dit was ons eerste optreden in de Benelux. We kregen veel publiciteit in de pers en in het nieuws. Er zijn nog geen nieuwe aanbiedingen voor bijvoorbeeld volgend jaar binnengekomen, maar we hebben hoe dan ook veel nieuwe contacten gelegd en plaatselijke artiesten leren kennen,” zegt Repponen.

     

    Lees hier het TelepART-rapport (in Engels)

    Lees meer over het TelepART-project

    Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

Fins Cultureel Instituut voor de Benelux
Boomstraat 14/3
1000 Brussel
België

Ontvang onze nieuwsbrief